onsdag den 1. marts 2017

Hvad vil du med samtalen?

Jeg har tidligere skrevet om vigtigheden i en ordentlig kommunikation, hvilket jeg synes er meget relevant for vores liv i fællesskabet.
Det er slet ikke fordi, at jeg ikke dummer mig og får sagt nogle meget uhensigtsmæssige ting. For det gør jeg. BIG TIME. Når det sker, så kommer jeg med en oprigtig undskyldning. Det mener jeg, er den eneste vej frem, hvis jeg har trådt nogen over tæerne. Og jeg har sagt undskyld mange gange, bl.a. fordi min personlighed kan være lige lovlig hurtig med svar...

Men for det meste tænker jeg over, hvad jeg vil med samtalen - og hvordan jeg kan udtrykke mig på en ordentlig og respektfuld måde.
Når vi taler med et andet mennesker, får vi information, som vi skal give et svar på. Nogle gange bliver vi temmelig overrasket over det, vi hører og har kun et splitsekund til at give respons. Her ved både du og jeg, at vi nogle gange får sagt noget, som udvikler samtalen positivt - mens vi andre gange siger noget virkeligt dumt. Det er et forgreningspunkt i samtalen. Og har jeg først sagt noget dumt, er det svært at hente det positive tilbage i samtalen.

Derfor tænker jeg en del over, hvordan jeg vil have samtaler til at udvikle sig. Jeg tænker over, hvad jeg vil med samtalen. Og hvor jeg ikke kan styre indholdet, kan jeg styrer mine intentioner. Selvom jeg ofte er nødt til at sige ting, som ikke er positive eller behagelige, for den jeg taler med - så har jeg fokus på dem og på at leverer budskabet på en ordentlig måde. Det gør det lettere at få budskabet igennem og kommer godt ud af samtalen for begge parter.
Vi kan ikke undgå det ubehagelige, men vi kan være ordentlige overfor hinanden og se samtalen fra den andens synpunkt.

Skulle du få sagt noget uheldigt, så giv ikke op. Skab et nyt forgreningspunkt, så samtalen kan komme tilbage på sporet og følge dine gode intentioner.


Min udfordring til dig (og mig selv) i dag er:
  • Find ud af hvad vil du med dine samtaler.
  • Sørg for at andre mærke dine gode intentioner.
  • Hav fokus på samtalens forgreningspunkter - og hiv samtalen tilbage på sporet, hvis det bliver nødvendigt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar