mandag den 13. marts 2017

5 ting jeg (også) elsker ved teeangere

Teenagere kan være fuldstændige umulige og total besværlige... Men hold da op, hvor er de også så meget mere end det...

Jeg elsker at være omgivet af teenagere (og unge voksne). Trods alle de forskellige ting mange mennesker sikkert kunne pege fingre af, så er de mindst disse fem grunde til at elsker teenagere.

1. De stiller spørgsmål ved alt - inklusiv det etablerede samfund.
  • Hvis du har prøvet at give en teenager et svar, som hun/han ikke brød sig om, så ved du, at de stiller spørgsmål. Hvorfor dit? Og hvorfor dat? De vil ikke spise af med en eller anden tam forklaring, som fx jeg ikke helt selv forstår. De vil udfordre det bestående - ikke mindst reglerne. Nå ja, nogle gange vil de bare udfordre for at udfordre... Men det er nu heller ikke så ringe endda. For hvem siger, at vi har styr på det, bare fordi vi har gjort det samme igen og igen?
2. De kan grine vildt over selv de mindste ting.
  • Der er et eller andet med teenagehjernen... Den kan se det sjoveste i det mindste - og nogle gange i det mest upassende. Teenageren græder ikke kun over livet store og små udfordringer. Tårerne kommer lige så ofte af latter. Når jeg tilbringer tid sammen med disse latterfulde teenagere, bliver jeg mindet om, at livets byrder ikke skal tynge mere, end jeg stadig kan grine af dem.
3. De gør dig og mig til et mere rummelig menneske.
  • Teenagere svarer igen, roder, bliver sure over ingenting og er ofte på tværs... Derfor er jeg nødt til at være et rummeligt menneske, hvis jeg vil være sammen med dem. Kommer jeg til at træde dem over tæerne og sige noget, som virker sårende på dem, så er der en eller anden form for respons med det sammen. Især er mine egne to vidunderlige teenagere super gode til at fortælle mig, når jeg optræder dumt. Hvor voksne ofte ikke vil sige noget direkte til mig, gemmer de det ikke væk. Derfor bliver jeg med deres vejledning et mere rummeligt menneske.
4. De vil gerne gøre det godt.
  • Uanset hvad vi må tror om dem, så vil teenagerne gerne gøre det godt. De prøver virkelig at leve op til alle de krav som både forældre, kammerater og samfundet stiller. Nogle gange er vi nødt til at se mere på deres intention end deres handlinger... For da de er midt i en kæmpe læringsproces, kan det være nemt at fejle. Og det kan godt være, at de for længst er vokset os over hovedet. Men tro ikke at de helt kan det samme som en voksen. Inderst inde er de stadig børn, som bare gerne vil det bedste.
5. De bruger muligheden for at være i flow.
  • Teenagere kan glemme tid og sted - til stor irritation for deres omgivelser. Faktisk kan jeg godt blive lidt misundelig. For selvom de også er utrolig meget online - så er de ikke tynget af pligter og "burde", derfor kaster de sig over, det de har lyst til, hvornår de har lyst til det - og lige så lang tid de har lyst....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar