søndag den 12. marts 2017

Beriget af unge med ambitioner

Unge mennesker med ambitioner om at gøre mere end, der bliver forventet af dem, har beriget min weekend. Og jeg er sikker på, at de også har beriget hinanden.

Der er mange unge, som skal tage sig sammen, løsrives sig fra far og mor og flytte deres navnebeskuende fokus fra dem selv til deres omverden... Men der er sandelig også en anden slags unge - og dem møder jeg mange af i spejderbevægelsen.
Det er unge mennesker, som ønsker at gøre en forskel, uanset om den måtte virke stor eller lille på deres omverden.
Det er unge mennesker, der til trods for, at de også er bange for at fejle, kaster sig over projekter, som bidrager til et fællesskab større end dem selv.
Og det er unge mennesker, som sætter sig selv på spil og i spil gang på gang for at opnå deres mål.

Når jeg er sammen med unge mennesker som disse, bliver jeg stolt af ikke bare spejderbevægelsen men også af den verden, jeg lever i. Der er så mange - ikke mindst politikere, der fortæller, at vi skal glemme medmenneskeligheden, glemme at hjælpe vores næste, og glemme at vi alle er forbundet med hinanden. Men giver vi disse unge mennesker opbakning, plads og ro til at finde fodfæste og lyst til at forsætte deres fællesskabsprojekter, så har vi en lys fremtid forude.

Vi skal træde et skridt tilbage og give disse unge plads i samfundet. Men vi skal ikke træde i baggrunden, for vi skal være klar til at gribe dem, hvis de snubler, og bakke dem op - ikke mindst, når de siger det, vi er bange for at udtale.
Sidst men så absolut ikke mindst skal vi lytte til dem og lade dem berige os.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar