torsdag den 23. marts 2017

Holdninger - hvad skal vi med dem?

Det der med holdninger, er lidt noget luftigt noget. Hvor kommer vores holdninger egentlig fra?
Noget kommer fra vores erfaringer, mens andet handler om vores følelser. Nogle gange ved vi præcis, hvorfor vi har en bestemt holdning. Men vi andre gange nærmest bare har adopteret dem.
Holdninger bunder ikke i noget fastlåst, og det kan ofte være svært at begrunde dem i noget logisk.

Mine holdninger er under konstant forandring - og det håber jeg også dine er. For hvis vi ikke hele tiden ændrer holdning til vores holdninger, så bliver vi fastlåste og forstokkede. Hver eneste dag bliver jeg klogere på ting, og derfor ændre mine holdninger sig. Jeg ændrer dem også, når tiden og samfundet ændrer sig. Gudskelov for det, for ellers ville vi jo leve på måder, som slet ikke passede til nutidens samfund og krav.

Og hvis du tænker, at sådan er du slet ikke, så kig bare på gamle billeder. Tjek dit hår og dit tøj! Så vil du sikkert være enig med mig i, at det er godt at vi ændrer holdninger...

Holdninger kan bruges som rettesnor for, hvordan vi skal agere. De kan give os en mening her og nu, og fortælle noget om, hvad der har betydning for os lige nu. Men de må aldrig blive, der hvor vi parkerer os, mens livet passere forbi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar