onsdag den 22. marts 2017

Drop dine holdninger (om andre)

Stå for noget! Tro på noget! Og vær ikke bange for at sige det højt eller tage et par verbale slag for det. Jeg er helt vild med, når mennesker har holdninger til ting.
Det er svært at gå igennem livet uden at have holdninger med sig. Mange af os bliver fx hele tiden bedt om at have en holdning på vores arbejde. Størstedelen af mit arbejde handler netop om, at jeg har en holdning til noget - og at jeg kan videreformidle det.

Men... Hold nu op, hvor kan vi også bare have holdninger om alt muligt, som slet ikke berører os. Holdninger vi (i min optik) burde gemme langt væk. Holdninger til om andre lever deres liv rigtigt eller forkert. Og nu taler jeg slet ikke om livsstile eller levemåder, som påvirker det større fællesskab.

Jeg møder ofte mennesker, som har holdninger til andres tøjstil, frisurer, kærester, studievalg, boliger eller måden de er sammen med deres familier på. Jeg kunne blive ved. Og det er her, jeg simpelthen ikke kan følge med længere. Hvordan kan det nogensinde blive min (eller din) opgave at have holdninger om andre menneskers liv??? Og det pudsige er, at de mennesker, jeg kender, som har mest travlt med andres liv, er dem, som er mest bange for selv at blive bedømt og dømt.

Så drop alle holdningerne til andre mennesker og deres liv. Vi kender slet ikke baggrunden for deres valg. Vi skal i stedet være nysgerrige på, om vi kan lære noget af dem. Kan de vise os nye veje i livet?  Måske bare i form af refleksion over vores egne valg...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar