torsdag den 16. marts 2017

Udfordr dine fordomme

Jeg ville ønske, at jeg med ærlighed kunne sige, at jeg ikke har fordomme. Men sådan er virkeligheden ikke. Selvom jeg er klar over, at jeg ikke ligger inde med de sande svar på, hvordan livet skal leves, og selvom jeg er meget forstående overfor andre menneskers valg i livet, ja så dømmer jeg også på forhånd.

Jeg har en opfattelse af, hvordan andre mennesker er eller lever. En opfattelse eller en fordom jeg bygger på... ja ikke rigtig noget. Men fx tænker jeg, at folk der arbejder i bankverden lever på en bestemt måde. Sådan noget med pæne huse og dyre lamper. Eller hvis du er opvokset på landet, så har du nok nogle klare holdninger til økologi eller brugen af kunstgødning. Bare for at komme med et par tynde eksempler...

Det kan virke som uskyldige fordomme. Men uanset hvordan jeg vender og drejer det, så er det fordomme. Hvilket desværre betyder, at jeg ikke helt møder folk med et åbent sind.

Så jeg vil udfordre mig selv og mine fordomme... Når jeg møder et nyt menneske, vil jeg minde mig selv om, at jeg intet ved om denne person. Når jeg møder et menneske, jeg kender, vil jeg minde mig selv om, at der er så meget, jeg ikke ved noget om endnu.
Til gengæld vil jeg spørge løs og søge at forstå. 😊

Ingen kommentarer:

Send en kommentar