tirsdag den 7. marts 2017

Vennestyrke vs. viljestyrke

Der er flere ting i mit liv, som jeg gerne vil tage sammen til at gøre. Nogle af dem er jeg faktisk lykkedes med, mens andre sådan lidt er gået i glemmebogen. Af og til har jeg været skuffet over mig selv, over at jeg ikke bare har taget mig sammen. Altså, hvor svært kan det være!

Det kan faktisk være rigtigt svært. Viljestyrke er ikke bare lige til, og det handler ikke kun om at tage sig sammen. For jeg tror, at de fleste af os har prøvet at tage os sammen mere end én gang. Så det er jo ikke fordi, vi ikke kan. Hvad er det så, der holder os tilbage?

Kig dig lige omkring... Hvor meget ligner du egentlig dine venner? Sikkert temmelig meget.
De fleste af mine nære venner har uddannelser, som enten ligner min, eller som ligger inden for mine interesseområder. De har nogle værdier, som ligger tæt op af mine. Vi kan lide mange af de samme bøger, film og tv-serier. Ja, jeg kunne blive ved.
Vi passer sammen med vores vennegruppe, og vil helst ikke skilles os for meget ud. Det gælder ikke kun teenager, som er i gang med at finde deres eget ståsted i livet. Det gælder i høj grad også for voksne, livserfarende og uddannet mennesker.

Hvis mine venner læser meget, er der stor sandsynlighed for, at jeg også læser. Sammen sætter vi en standard for, at det er vigtigt at læse. Hvis mine venner spiser junkfood og er lettere overvægtige, er det tænkeligt, at den livsstil er acceptabel i blandt mine venner. Vi kopier måske ikke andres livsstil direkte, men i vores valg af venner og omgangskreds, vælger vi, hvilke kulturer og livsmønstre vi vil være en del af.

Derfor skal der mere en viljestyrke til at ændre noget i vores liv. Det kræver nemlig i høj vennestyrke. Dvs. at store ændringer kræver, at vores venner bakker op om det. Hvis jeg gerne vil spise sundt, men hele min omgangskreds ikke vil, så kommer jeg ikke så langt med viljestyrken.
Alternativet er, at jeg skifter min vennekreds ud. Det er måske også derfor, at vi gennem livet ændrer i sammensætningen af venner.

Heldigvis er der også de venner, som ændrer sig i fællesskab med os, så vores rejse sammen bliver livslang. Det er de venner, som bakker op om vores lyst og vilje til forandring. Som gør ændringerne nemmere og ekstra skønne - og som er klar til at hjælpe os op, hvis vi falder i, og som hepper på os, når det går op ad bakke. Med deres vennestyrke bliver viljestyren så meget nemmere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar