tirsdag den 28. februar 2017

Livet skal fejres - også arbejdslivet

Livet det skal fejres! Det er en af mine helt grundlæggende holdninger. Jeg ved, der er mange, som ikke ønsker at fejre deres fødselsdage eller bryllupsdage. Nogle giver udtryk for, at de ikke kan lide tanke om at blive ældre. Andre siger, det er fordi de ikke kan lide at være i centrum. Og det er helt fint med mig.
Men i mit liv skal det hele fejres. Det gælder både store og små begivenheder. Jo mere vi kan markere, det som har betydning i vores liv - jo bedre.

Den holdning prøver jeg at tage med  mig ind i arbejdslivet. Ikke bare mit eget, men så sandelig også mine medarbejders arbejdsliv. I dag kunne én af lærerne på min skole fejre 10 års jubilæum. Selvom jeg kun har været leder for hende i 7 måneder, er jeg dybt taknemmelig over, at hun har valgt at gøre en forskel hver eneste dag i 10 år på netop vores skole. Derfor blev hun fejret. Det kom vist lidt bag på hende, hvilket bare bekræftiger mig i vigtigheden af at huske folk - og fejre dem.

Det er dog ikke kun jubilæer der skal fejres. Det skal de små og store succeser i arbejdshverdagen også. Vi skal hjælpe hinanden med at få øje på dem - succeserne. Og så skal vi sammen glædes over det der lykkes og anerkende, at der faktisk ligger en indsats bag  - og at hver enkel af os gør en forskel, som kun vi kan gøre.

Jeg har været i den heldige situation at både medarbejdere og kolleger har givet mig små gaver, fordi jeg åbenbart har gjort en positiv forskel. Nogle gange er det i form af fysiske ting - andre gange er det i form af ord med betydning. Jeg bliver så afsindig glad og rørt over det. Det giver mig lyst til at være bedre og gøre mere.

Så gå på opdagelse i dit eget og andres liv og find de ting og episoder, som fortjener at blive fejret. Sig det og marker det. Fejr livet og dem, der gør en forskel. Det betyder mere, end du tror.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar