tirsdag den 31. januar 2017

Lad de andre stråle

Mange af os kæmper nok dagligt med at føle os helt gode nok. Og når den følelse får for godt fat i os, kan det være svært at se alt det gode i andre. Personligt synes jeg, det kan være svært, fordi jeg så fokusere endnu mere på de områder, hvor jeg synes, de er gode og ikke synes, at jeg slår til.
Men når jeg er færdig med at have ondt af mig selv og klar til at komme ud af følelsen, er den bedste måde for mig - at flytte mit fokus fra mig selv til andre.

Jeg er jo kun en blandt mange, og i en forsamling er jeg næppe så interessant, at alle har tid og lyst til at analysere mine fejl eller fordele. Den følelse giver mig et overskud til at fokusere på menneskene omkring mig. Når fokus er flyttet fra mig, så flytter presset om at gøre det rigtige også væk. Så kan jeg tage detektiv-brillerne på og lede efter fx alle de smukke, kloge, empatiske og empatiske træk og handlinger, jeg ser hos mine medmennesker.

Til at begynde med kan det måske være svært at få øje på det. Især hvis du i forvejen er irriteret på et menneske. Men giv ikke op. Det smukke i dit medmenneske vil komme frem, hvis du går ham eller hende i møde med åbenhed, fordomsfrihed og oprigtig nysgerrighed. Og når det viser sig, skal du hjælpe det frem i lyset. Lad den anden stråle i herligheden af det (for dig) nyfundne.

For alle de skønne mennesker du kender i forvejen og allerede ser det gode i... træd tilbage og overlad "scenen" til dem. Lad dem fx tage ære for en fælles løsning I kom frem til. Lad dem mærke anerkendelsen, der følge med. Og ikke mindst glæd dig på deres vegne og sammen med dem.

Alt dette er på ingen måde selvudslettende, men derimod selvplejende. Handlinger som fremmer det fælles gode og det fælles mere og samtidig understøtter den omsorgsfulde venlighed mennesker imellem, er som balsam for sjælen. Vi glædes i de andres glæde, og vokser sammen med dem.
Men det starter med, at du og jeg fokuserer på at lade andre stråle.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar