mandag den 2. januar 2017

Glæden ved at arbejde sammen

Mens arbejdsåret er gået i gang for mange, har jeg i dag nydt at kunne blive hjemme og  tilbringe dagen sammen med mine to teenagere. Efter jeg "tvang" dem til at se dagens lys i løbet af formiddagen, var det tid til at pakke julen ned og væk. Da det var gjort, viste det sig, at julen havde skjult en masse støv og snavs, som nu blev eksponeret på denne skønne solfulde dag. Så der skulle  gøres rent, og de to teenagere skulle selvfølgelig være med til det.

Jeg ved ikke præcis, hvordan det er i andre familier, men hos os arbejder vi alle sammen om de fælles gøremål. Begge børn er meget vant til at tage fat - og er gode til det. Mens vi gjorde vores hjem mere rent og rart, hyggede vi os med at snakke og grine samt det at kunne løfte i flok.  Vi glædes ved, at være del af et forpligtende og hjælpende fællesskab. I dag er heldigvis ikke et særsyn. Selvom, der er opgaver, som kun kræver én person, så sørger vi hovedsageligt for, at alle så er i gang med flere af disse én-persons opgaver samtidig. At arbejde sammen giver desuden ofte anledning til mange spontane snakke, som ikke kan fremdrives på samme måde, hvis vi bare sidder i sofaen.

Når opgaverne er klaret, slapper vi også af sammen. Jeg synes, det er dejligt - og spørger I mine unger, så er jeg sikker på, at de vil sige det sammen. Måske dog ikke lige i det øjeblik jeg beder dem om at rejse sig og slippe deres spil eller film. Men jeg ved, at de føler sig som ligeværdige bl.a. pga. de positive forventninger, vi som forældre har til deres evne og vilje til at byde ind i familiens fællesskab.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar