fredag den 6. januar 2017

Hvem er dine helte?

I dag skulle det efter sigende være 605 år siden Jeanne D'Arc blev født. Da jeg var barn vidste jeg ikke så meget om hende, andet end hun var en af de første kvindelige helte i historien. Historierne jeg hørte om hende handlede om at gå mod strømmen, kæmpe for det hun troede på - og ikke mindst trodse det samfundet egentlig havde forventet af hende. Historierne tiltalte mig- og jeg synes hun var ret sej.

Store og små helte

Senere i livet var det andre helte og deres historier, der tiltalte mig. Især helte som Mathama Gandhi og Martin Luther King Jr.  Da jeg læste om disse to, som var forkæmpere for lige rettigheder, som ihærdigt og vedholdende holdt fast i, at forandringerne skulle ske gennem fredelige aktioner, blev jeg betaget. Især fordi de begge stod i spidsen for bevægelser, der kom til at ændre menneskers syn på hinanden, forståelsen af hvem der har magten og ikke mindst ændrede historien.
Da jeg dykkede mere ned i især den amerikanske borgerrettighedshistorie, dukkede andre helte op. Her tænker jeg bl.a. på Rosa Parks som en decemberdag i 1955 nægtede at følge de regler, som hun levede under - bare fordi hun ikke vare hvid. Jeg blev klar over, at helte ikke altid udkæmpede store slag eller var født og opdraget til bestemte roller. Helte kunne komme fra alle familier og samfundslag. Helte kommer i alle størrelser - og det gør ikke deres betydning mindre eller større...

Hverdagshelte

Igennem mange år har der også været fokus på hverdagens helte. Både dem som grundet deres profession viser heltedåd, men så sandelige også dem, som bare er helt almindelige mennesker, der i tilspidset situationer virkelig viser, hvad de også indeholder - og at de har betydning i ofte helt fremmede menneskers liv. Dem som viser os, at vi indeholder så meget mere, end vi selv er klar over. Jeg tror, at vi alle uanset, hvordan vi ellers klare os i vores liv, har mere eller mindre ukendte ressourcedepoter, som vi kan trække på når tid er. Hverdagshelte betyder for mig, at vi er der for hinanden, også når situationerne bliver helt vanvittige.

De nære helte

I vores nære liv er der også mange helte, bare vi kigger efter dem, skal de nok vise sig. Min mormor fx blev enke i en ung og alenemor med tre mindreårige pige, men hun rejste sig igen ovenpå den livsomvæltning, Hun var omsorgsfuld, vis og havde formået at skabe sig et godt liv for hende og hendes piger - omstændighederne til trods. Min mor voksede op og fandt modet til bl.a. at optræde i cirkus, som var hendes helt store drøm, og har været en stor inspiration for mig. Min far som blev født før 2. verdenskrig af en ugift mor og derefter sat i pleje hos sine bedsteforældre, hvor han mere eller mindre altid følte sig til besvær, fordi han var en ekstra mund at mætte og en skamplet på familiens omdømme. Han voksede op og skabte et liv for min søster og jeg, der byggede på værdier om menneskers ligeværd og værd - og stadig den dag i dag med sine 79 år er han en af mine helt store nære helte.

Hvem er dine helte?

Jeg tro, at vi alle har godt af gode forbilleder og helte, som kan inspirere os til større bedrifter. Så hvem er heltene i dit liv? Vær nysgerrig på, hvem der først tiltalte dig eller hvem du er mest fascineret af. Og ikke mindst hvem der er dine nære helte i dit liv.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar