torsdag den 5. januar 2017

Dyrk et fællesskab

Gennem det meste af mit liv har jeg været spejder. Her har jeg fundet fællesskaber, som har været værd at dyrke.
Da jeg var barn, var det selvfølgelig anderledes end i det er dag. Men grundlæggende er det de samme værdier og den samme fællesskabsfølelse, som tiltaler mig. Og derfor dyrker jeg det.

Hver eneste torsdag møder jeg op i vores spejderhus, og glæder mig til at møde både børn og voksne. Dem har jeg delt spejderhverdag med igennem mange år. I deres selskab er jeg afslappet og glad. Vi har et fællesskab sammen alle sammen. Jeg har desuden et andet fællesskab med de voksne, hvor vi snakker, griner og knokler sammen. Udover det dyrker vi mindre samarbejds-fællesskaber, som skifter alt efter hvilke opgaver, vi står med.
Vi er vedholdende i vores fællesskab og skulle en af os have det svært en dag eller i en længere periode, er vi andre klar til at bakke op, aflaste og støtte, hvis det skulle blive nødvendigt. Fællesskabet er ligetil og på samme tid uforpligtende og forpligtende.

Udover at jeg får en masse glæde af at være del af fællesskabet, får jeg også lov til at give en masse tilbage - både til børn og voksne. Jeg får lov til at dyrke det, som jeg synes er sjovt i fællesskabet - og at tage det med mig, som jeg har brug for.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar