onsdag den 4. januar 2017

Jeg vil ikke være en ener

Der har igennem mange år været et stort fokus på individet - det unikke og enestående menneske. Og mens jeg til fulde anerkender og nyder, at der kun er én af mig, og at jeg er den, som bedst kan leve mit liv, så er det navlebeskuende fokus for lang tid siden blevet kvalmende.

Én blandt mange

Jeg vil hovedet ikke være en ener - jeg vil være en blandt mange. Blandt ligesindet og blandt dem jeg er uenig med. Blandt store mængder af mennesker og blandt mindre grupper. Jeg vil bare være en del af et fællesskab, som nogle gange involvere mange mennesker og nogle gange få. Jeg vil føler, at jeg hører til. Jeg vil være ligeværdig med mine medmennesker. Det er skønt, når der er brug for netop de evner, tanker og færdigheder, jeg besidder. Men det er allerbedst, når behovet for dem indgå i en større pulje af, det vi fælles byder ind med, og som kan bruges til at skabe noget, der er meget bedre, end jeg nogensinde havde kunne gøre alene.

Vi er et team

Når vi mødes til samtaler, daglige gøremål eller større projekter, bør vi gøre det som ligeværdige teams. Alle der står overfor mig, har noget at bidrage med. Noget at lære mig. Nogle gange har vi så forskellige roller, at det kan være svært at få øje på, men det ændrer ikke på, at vi stadig er et team.

Som leder kan det nogen gange se ud, som om min rolle er mere vigtig end mine medarbejderes - sådan er det dog slet ikke i min optik. Jeg er omgivet af kompetente mennesker, der arbejder for vores fælles mål på en måde der dagligt tydeliggør, at jeg ikke vil kunne nå dette mål alene. Nok får jeg i min rolle lov til at stille mig op foran forsamlinger, og fortælle om det gode arbejde der udføres, men det er altid med bevidstheden om, at vi er et ligeværdigt team. Omvendt ved jeg også, at jeg bidrager på måder, som gør, at medarbejderen kan gøre deres bedste. Det er et team. Vi skal drage glæde af hinandens kompetencer og forskellige vinkler på vejen til målet. Vi skal nyde, at vi som mennesker har forskellige tilgange, og derfor kommer meget bedre rundt om en problemstilling.

Nyd fællesskabet

Jeg vil opfordre alle til at finde frem til ligeværdige fællesskaber i jeres liv. Byd andre ind i dem, sammen med det de har at give til fællesskabet. vær nysgerrig på, hvordan I bedst kan udvikle jer selv, jeres ideer og verden sammen
Så for mig kan det at være en ener eller enestående slet ikke måle sig med lysten til at blive bedre sammen med andre. Glæden ved samhørigheden og tilfredsstillelsen ved at opleve at være en del af fællesskabet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar