fredag den 28. april 2017

Vær hensynsfuld i familien

Efter en meget travl arbejdsuge er weekenden ved at indfinde sig, og roen er ved at sænke sig over mit hjem. Maden simrer og rødvinen står klar. Lige om lidt er hverdagen lagt bag os - i hvert fald for et par dage.
Selvom mange af os glæder os til denne tid med vores nærmeste, er det også tit der, den ikke så pæne side af os selv kommer frem.

I hverdagen blandt mere eller mindre fremmede mennesker, holder vi ofte på formerne. Vi husker, at vi skal tale pænt til klassekammerater eller kolleger, I det mindste giver vi en undskyldning, hvis vi ikke lige formår pænheden. Vi gør det, vi skal på arbejde, for det bliver jo forventet af os.
Men når vi så er lettere udkørte efter ugens strabadser og sidder sammen med dem, som står os nærmest - og som elsker os, så sker det alt for tit, at vi glemmer at tage hensyn til dem og deres behov.

Min familie elsker mig og jeg elsker dem - og vi er villige til at tilgive hinanden de små dumheder. Men hvis vi bare synes, at vi kan behandle hinanden, som vi vil og ikke tage hensyn til hinanden, bliver kærligheden svær at mærke.
Vi kan jo lige så godt  bruge vores weekend på at være hensynsfulde sammen. Det er da skønt, at min mand fx  laver en ekstra kop kaffe og sørger for en hyggelig lille pause i weekendens gøremål. Eller at min søn lægger et tæppe over sin far, når han synes der er lidt koldt i stuen. Det er de små ting, som  gør en kæmpe forskel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar