mandag den 17. april 2017

Hvad fylder du dit hoved med?

Af natur er jeg et meget positivt menneske, hvilket jeg er rigtig glad for. Jeg er stolt af mit positive livssyn, og at jeg kan se muligheder i næsten alle situationer.

Jeg har også prøvet, hvordan det føles, når jeg ikke kan være positiv, hvilket jeg aldrig havde troet skulle ramme mig. Men det gjorde det. For ca. 1 år siden havde jeg gennem længere tid været udsat for alt for stort arbejdspres, og jeg havde svært ved at se det skønne i hverdagen, faktisk havde jeg svært ved at se det skønne i næsten alle ting. Mit privatliv var også begyndt at bære præg af mit manglende overskud, og jeg var efterhånden blevet rigtig god til at se det negative - selv i småting. Jeg kan huske, at jeg tænkte, at jeg ikke kunne kende mig selv...
Heldigvis opdagede jeg, at jeg var på vej ud af et spor, som ikke førte mig derhen, hvor jeg gerne ville være.

Men selv med min ellers naturlige positive tilgang til livet, var det ikke helt let at komme væk fra det spor. Derfor blev jeg ekstra bevidst om, hvad jeg fyldte mit hoved med. Jeg vidste, at det var slet ikke ligegyldigt!
Da jeg elsker at læse, fandt jeg bøger frem, som understøttede den tankegang, jeg ønskede. Det var bøger, som samtidig udfordrede min daværende tankegang. Mange af dem havde jeg læst før, så jeg vidste, at de kunne give mig noget. Desuden brugte jeg fx min transporttid til og fra arbejde på at lytte til inspirerede oplæg bl.a. TED Talks (TED Talks) og forskelligt guld fra YouTubes gemmer.

Jeg flyttede mig også væk fra andres brokkerier og utilfredsheder. Det betød, at jeg valgte samtaler med bestemte mennesker fra, hvis ikke samtalerne kunne handle om andet end alt det, der var galt. De samtaler jeg ikke lige kunne flytte mig fra - dem i mit eget hovedet, tog jeg en helt anden styring på. Hver gang der dukkede brokkeri op i mit hovedet, som jeg ikke kunne eller ville gøre noget ved, ændrede jeg bevist samtalen.

Det vi fylder vores hoveder med, kommer virkelig til at præge vores liv. Der er sikkert en del, som kan huske sloganet "Du bli'r hvad du spiser", det gælder også mht. vores åndelige føde. Vi bliver, det vi fylder os med.


Et lille udvalg af de bøger, som har været med
til at gøre en forskel i mit liv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar