mandag den 24. april 2017

Tid til egne meningerne

Vi lever i en tid, hvor vi har mulighed for at blive totalt fyldt op med informationer om alt muligt. Nogle af informationerne er mere objektive end andre. Og de informationer tager vi generelt til os, så vi derefter kan danne vores egne meninger.
Men hold da op, hvor kan det være svært i informationshavet at finde et ståsted, hvor der er ro nok til at kunne danne egne meninger.

Meninger er meget end videregivelse af informationer. Mine meninger er bl.a. dannet ud fra ting, jeg ved og har oplevet blandet med mine værdier, og de situationer jeg står i eller har stået i.
Det tager tid og ro at kunne danne sine egne meninger. Og i den forbindelse kræver det nok også en del mod at turde sige fra overfor alle dem, der gerne vil have os til at bruge deres meninger som vores egne. Jeg tror dog, at hvis vi skal være tro overfor os selv, er vi nødt til at bruge den tid. Vi er nødt til at dykke ned i, hvad informationer, oplevelser, nyheder m.m. betyder for os.

Der kan være flere vejen til at finde meningerne. For mig sker der noget, når jeg giver mig selv ro oveni hovedet. Ro, hvor jeg er alene med mine tanker. Men der sker også noget i samtalen med andre. Her bliver jeg dels mere sikker på mine meninger, der sker nemlig noget for mig, når jeg siger dem højt i en ny kontekst, og dels bliver der skubbet til dem, af de andres meninger. Det at være nysgerrig på andre meninger og andres syn på livet, er for mig en meget vigtig del af at kunne danne mine egne. Disse samtaler kan finde sted alle steder og med mange forskellige mennesker. Jeg indgår ikke i disse udviklende samtaler, for at overtale nogen til at være enige med mig eller for at overtage deres meninger. Jeg indgå i samtalerne, fordi jeg er nysgerrig på, hvordan andre ser livet.

Jeg håber, at vi sammen kan hjælpe hinanden med at have ro, tid og rum til at danne vores egne meninger. Og når vi finder frem til dem, så skal vi dele dem med hinanden i oprigtighed og nysgerrighed. Sidst men absolut ikke mindst, så skal vi respektere hinandens forskellige meninger, og se det som en styrke ikke som en svaghed, at vi ikke er enige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar