onsdag den 5. april 2017

Venlige handlinger

Hvornår har du sidst være venlig overfor en fremmed? Fx holdt døren eller rejst dig for at give din plads til den anden. Eller bare overfor én du kender...

Noget af det, som virkelig kan røre mig dybt, er venlighed mellem mennesker - ikke mindst mellem fremmede.  Både når jeg personligt oplever, at mine medmennesker viser mig det, når jeg er vidne til de venlige handlinger, og bare når jeg høre om dem.

Når vi udøver venlighed, viser vi , at andre mennesker har værdi for os. Vi viser vores empatiske og medmenneskeliges forståelse. Men venligheden giver også belønning til os selv. Vi oplever glæde, når vi gør noget godt for andre, og vores sociale relationer styrkes.

Hvis du vil styrke din venlighedskompetence, skal du træne den jævnligt. Det bedste du kan gøre, at være venlig over alle på din vej. Smil, hjælp og yd - uden at skelne til, hvem der er så heldig at være modtager.

Nogle gange vil det virke nemmere at være venlig overfor fremmede. Måske fordi vi er usikre på fx vores arbejdskolleger eller bekendtes reaktioner, eller fordi vi ikke kender til fremmedes gode eller dårlige sider. Men venlighed hænger ikke sammen med enighed. Selvom du slet ikke deler holdninger og livssyn med et andet menneske, skal det på ingen måde afholde sig fra venlige handlinger - tværtimod. I vores samfund er der i øjeblikket en al for stor accept af, at vi kan behandle dem, vi er uenige med uden nogen form for respekt. Det er så trist at være vidne til. men vi kan ændre det, ved at se på andre som medmennesker´, der med den største selvfølgelighed fortjener at blive behandlet venligt.

Så lad os sammen skubbe til vores samfund og dyrke de venlige handlinger - både mellem fremmede og mellem venner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar