tirsdag den 18. april 2017

Selvværd - selvtillid

I dag da jeg stod i en butik, kom en ældre damen ud fra det ene prøverum. Hun havde fundet en ( i mine øjne) rigtig pæn bluse, som hun nu ville se an på afstand.
"Ser jeg godt nok ud?", spurgte hun mig. Det kunne jeg forsikre hende om, at hun gjorde. "Jeg skulle bare lige have lidt selvtillid.", sagde hun med et svagt smil.

Og jeg vil hellere end gerne være med til at booste hendes tillid til sig selv og hendes egne valg. Men jeg vil ikke kunne hjælpe hende med selvtilliden. For det er jo helt centralt i selvtillid og selvværd, at vi er nødt til at give det til os selv...

Selvtillid og selvværd kommer indefra os selv. Men andre kan spille en vigtig rolle i vores udvikling af begge dele. Hvis vi fx hele tiden bliver hæmmet i vores udvikling, fx af "pas nu på" eller "det kan nok ikke lykkes for sådan nogle som os", så er det svært at finde sin egen tillid til, at ting lykkes.
Eller hvis vi bliver mødt med alt for meget Jantelov, så kan det dælme være svært at tro på sit eget værd.

Så selvom vi ikke kan give andre selvtillid eller selvværd, kan vi være med til at skabe nogle, rammer, hvor vores medmennesker kan dyrke og vokse de sider af deres identitet.
Så næste gang du møder et andet menneske - uanset om det er et menneske tæt på dig eller en fremmed - uanset om du elsker det menneske, eller du har svært ved at været sammen med det... Så sørg for at give dem opmuntring til at lade deres selvtillid og deres selvværd vokse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar