torsdag den 20. april 2017

Bryd alle de små dumme selvskabte regler.

Jeg ser egentlig mig selv som et forholdsvis modigt mennesker, har jeg brugt mange år på at holde mig tilbage. Jeg havde alle mulige latterlige små regler oppe i mit hovedet, som jeg synes, at jeg skulle overholde.

Jeg bildte fx  mig selv ind, at jeg ikke kunne være på bestemte måder eller sige bestemte ting. Og når jeg skulle forklare andre, hvorfor jeg ikke kunne gøre en bestemt ting eller netop var nødt til at gøre et eller andet, så lød det helt forkert - selv for mig. En del af mine regler kom fra pæn pige-verden, hvor jeg havde fortalt mig selv, at jeg helst ikke skulle skille mig for meget ud. Jeg var også overbevist om, at der var helt bestemte ting, der blev forventet af mig.

Men for ca. 3 år siden tog jeg på et ledelseskursus, som bl.a. handlede om at dykke ned i mine egne værdier. Gennem kurset fandt jeg ud af, at alle de dumme selvskabte regler hang mig langt ud af halsen. Jeg har kort sagt ved at brække mig over, at jeg havde sat mig selv ind i et lille bur, hvor der ikke var meget bevægelsesplads. Så jeg bestemte mig for at smide reglerne væk, springe ud af buret og begynde et andet liv. Som de fleste ved, så er den slags ændringer nemmere at snakke om end rent faktisk at gøre noget ved. Men jeg samlede heldigvis en god gruppe mennesker om mig, som kunne støtte mig...

Og nu kan jeg med glæde sige, at jeg stort set ikke er tyngdet af reglerne. Min "støttegruppe" spørger også tit til, hvordan det går med at bryde reglerne - og jeg bliver stolt af mig selv, når jeg kan sige, at det går forrygende. Når jeg fx skriver dette, så hele verden kan læse det, så er det fordi, jeg brød den regel, der fortalte mig, at jeg skulle ikke tro, at jeg sådan bare kunne skrive noget, som andre havde brug for at læse.

Så jeg vil opfordre jer alle til at bryde med de selvskabte regler. Der er masse af ting, som kan stå i vejen for, at vi stråler alt det, vi kan - men vi må endelig ikke selv være en af dem!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar