fredag den 21. april 2017

Familie og fritid

Igennem det meste af mine børns liv har min mand, mine børn og jeg delt fritidsinteresse. Jeg elsker, at vi er sammen om oplevelserne, turene og ikke mindst værdierne. Og mine børn siger, at de også nyder at være sammen med deres forældre.
Da jeg var barn og ung, delte jeg også fritidsinteresse med mine forældre. Selvom det ind i mellem var temmelig irriterende, især som teenager, at have mine forældre med på ture, så har jeg elsket det.

Mine oplevelser fra mine barndom og ungdom og dem med mine egne børn har styrket min overbevisning om, at det er sundt og udviklende at have fælles fritidsinteresser i en familie. Det er selvfølgelig ikke sådan, at vi skal sidde lårene af hinanden, eller at der bliver set skævt til én, hvis der lige skulle være en anden fritidsinteresse, som passede bedre. Men det har for os være en stor styrke, at vi havde fælles oplevelser - ikke bare som familie men i et større fællesskab. Vi voksne ser vores børn udvikle sig på tættest hold. Omvendt ser de også os i udviklende læringssituationer, hvilket forhåbentlig bidrager positivt til deres syn på livslang læring, og at voksne langt fra ved alt ting. Vi kender rigtig mange af de samme mennesker, dvs. min mand og jeg kender vores børns kammerater, og de kender mange i vores store frivillige omgangskreds. Det betyder bl.a. at de allerede nu i deres teenageår kender til betydningen af et solidt netværk.

Men det bedste af det hele er selvfølgelig den ekstra tid, vi har haft mulighed for at tilbringe sammen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar