tirsdag den 2. maj 2017

Vigtige ord i hverdagen

Mange kender sikkert joken, om manden der siger, at han én gang har fortalt konen, at han elsker hende. Så det er der ingen grund til at gentage. Han skal nok fortælle hende, hvis det ændrer sig...

Den joke kan man jo synes om, hvad man vil. Men der er desværre nok meget virkelighed i den for mange mennesker. Vi går op og ned af dem, som fylder allermest i vores hjerte - og tænker nok, at det ved de da godt. Jeg er ikke klar over, hvor gode andre mennesker er til at sige vigtige ting til de vigtigste mennesker i deres liv. Men jeg ved, at selvom jeg er meget opmærksom på det, så er jeg slet ikke så god til det, som jeg ønsker at være. Men jeg arbejder på det - og det gør jeg hver eneste dag.

I morges skrev jeg fx til min datter, som er på efterskole:
Godmorgen ❤️ Jeg elsker dig. Om du er tæt på eller langt væk, er min kærlighed altid hos dig ❤️ 
Hav en fantastisk dag 😘

Jeg fik straks en besked retur, hvor hun også fortalte, at hun elsker mig.
Vi er begge meget klar over den andens kærlighed - og alligevel gør det en forskel at fortælle det.

Det er ganske trist, men jeg har mødt mange mennesker, børn, unge og voksne, der ikke er sikker på at deres nærmest elsker dem, er stolte af dem og værdsætter det de gør - fordi det aldrig er blevet sagt til dem. Eller endnu værre - fordi det aldrig er blevet vist dem.

Vi er flokdyr og vil gerne høre til i en flok - og allerhelst i en flok bundet sammen af kærlighed. Jeg ønsker ikke, at jeg en dag oplever, at jeg ikke fik sagt de vigtige ting til dem, der står mig nært. Så selvom, det nogen gange kan virke akavede og gøre os usikre, så skal vi kaste os over de kærlige og rosende ord, der binder os tættere sammen. Og lad det ikke være henkastede bemærkninger. Men lad ordene fylde rummet og øjeblikket - og vær tilstede i det.
Og skulle ordene ikke blive sagt tilbage, så er det også i orden. Vid i det mindste, at du har gjort noget for at fylde verden med kærlighed og anerkendelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar