søndag den 7. maj 2017

Målløshed

Der bliver talt meget om, at vi skal være målorienteret. Vi skal vide, hvor vi er på vej hen og planlægge hver enkelt skridt mod vores mål. Og selvom jeg synes, det er vigtigt at kunne sætte mål og arbejde for at nå dem, så er lige så vigtigt at dyrke dage med målløshed. Dage hvor vi ikke har planer, eller ting vi skal nå.

Jeg dyrker den slags dage ved at lade ur og telefon ligge. Tiden får dermed mindre betydning. Tankerne fylder lettere og friere, når der ikke er tidsbegrænsede. Måltider indtages når jeg er sulten. De få aktiviteter jeg alligevel kommer til at lave, bliver ene og alene valgt ud fra lyst. Det kan være hyggelæsning, som ikke tjener andet formål end ren og skær underholdning. Eller gåture uden egentlig retning.
Det er mere og andet en bare dovenskab. Målløshed forudsætter, at vi giver slip på en antagelse om, hvad vi burde være og burde når.

På disse dage får min hjerne og min krop en velfortjent pause fra hverdagens travlhed. Det er målløsheden, som giver rum og lyst til at møde livets udfordringer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar