fredag den 5. maj 2017

Dage som i dag skaber balance

Nogle gange når jeg godt ved, at noget ikke helt er som det skal være, kan jeg næsten lade som om, at det faktisk er OK, så længe det ikke bliver sagt højt. Jeg ved ikke om andre har det på sammen måde, men jeg gætter på, at I sikkert kender til lignende situationer.

Min søns gigt er brudt ud igen. Det har været sådan med hans børnegigt, at den igennem et par år har været i nogenlunde ro. Men det sidste år har især hans ene knæ været meget påvirket. Nu er begge knæ med hævet og tommeltotleddene ligeledes. I dag var vi så til den årlige undersøgelse på Panum Instituttet, hvor de følger udviklingen i hans kæbeled, som også har været ramt af gigt. Efter røntgen og undersøgelse var beskeden, at gigten også er tilbage i kæben. Og selvom jeg faktisk godt vidste, at der var noget galt. Så er det bare rigtigt hårdt, når det bliver sagt højt - og jeg ikke kan fornægte sandheden.

Jeg blev så ked af det, da vi fik beskeden. Jeg blev netop ramt på min opgave som forældre, som jo bl.a. er at passe på mine børn. Og her kan jeg bare ikke gøre noget.
Jeg blev også ramt på min positive tilgang til livet. For det er dælme svært at være helt igennem positiv, når man føler, at tæppet bliver revet væk under én - igen!

Heldigvis har jeg efterfølgende haft tid til at være alene med mine tanker. Hvilket har givet mig en mulighed for at forholde mig til denne nye situation. Et positivt liv handler jo ikke fraværet af negativitet, men om hvordan vi håndterer det. Dage som i dag, er på mange måder også med til at skabe balance i mit sind, fordi jeg netop kommer i kontakt med dybe følelser. Følelser, som jeg nemt kan komme til at skøjte hen over, hvis jeg benægter, at negative oplevelser kan være en del af mit liv.
På dage som i dag har jeg lært mig selv bedre at kende, fordi livet kommer så tæt på, at jeg ikke kan fornægte det.

Så til trods for at jeg ville ønske, at min søn ikke skulle igennem alle smerterne, så er jeg klar over, at det er med til at skabe en form for balance, som forhåbentlig lærer os noget om livet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar