tirsdag den 23. maj 2017

De sociale mediers glæder

Jeg er slet ikke tilhænger af, at vi skal være online hele tiden - faktisk tværtimod. Men jeg har lige nu lyst til at tage JA-hatten på i forhold til de sociale medier. Jeg har nemlig stor glæde af at kunne tage del i andre menneskers glæde.

Ja, det er et pseudo-agtigt fællesskab, hvor vi kan lure på hinanden. Og der er også en del, der bruger de sociale medier til at brokke sig over alt muligt fis.
Men der er også en anden side - eller flere :-) . Der er den side,  hvor vi bruger medierne til at danne fællesskaber, som ellers ville have svært ved at opstå - eller bestå.
Jeg har bl.a. et online fællesskab med andre forældre til gigtramte børn. Vi kan tale om emnerne, som de fleste af mine venner ikke kender til eller forstår. Det giver mig en tryghed at kunne tale ind i en fælles forståelse, selvom vores hverdage alligevel er meget forskellige.
Glæden ved at sy og hækle har også fået mig ind i et onlinefællesskab, hvor vi kan dele stoltheden over vores kreationer eller spørger hinanden til råds. Jeg er blevet dygtigere til fx at hækle med hjælp fra mine online "venner".

Så er der også den side af de sociale medier, der hjælper mig med at holde kontakt til tidligere elever og kolleger eller familie og bekendte. Jeg nyder at møde op til en julefrokost, hvor jeg har set billeder fra fx min farbror og tantes sommerhus. Så kan vi begynde samtalen et helt andet sted og snakke om betydningen af sommerhuset, og hvad det skal bruges til. Jeg elsker også at følge tidligere elever på deres rejse ud i livet. Jeg kender så mange fantastiske unge mennesker, som byder ind i verden på en smuk måde.

Og mine nære venner, som jeg desværre ikke når at se hver uge, deler også gerne ud af deres liv. Jeg synes, det er givende at følge med i hverdagen. Det lægger også op til dybere samtaler, fordi vi ved noget om hinanden, der gør at vi kan dykke direkte ned i meningsfulde samtaler lige med samme.

Så vel skal vi forholde os kritisk til de sociale medier og omgås dem med en sund skepsis. Men vi skal også have lov til at dyrke de glæder, der kan følge med.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar