torsdag den 18. maj 2017

Det, du har at sige, har værdi for andre.

I går havde jeg fornøjelsen af at holde et foredrag om noget af det, der er vigtigt for mig. Jeg var inviteret til at tale for en mindre flok mennesker, som allerede havde kendskab til dele af mit emne. Så jeg vidste, at det ville kræve en indsats, hvis jeg skulle bringe mere viden og værdi til dem.

I perioden op til, mens jeg forberedte mig, tænkte jeg flere på, hvad jeg dog kunne sige, som havde værdi for andre end mig. Var min viden ikke bare så basal, at jeg ville skuffe mine tilhørere? Eller kede dem?
Men jeg dykkede alligevel ned i emnet. Udvalgte de delemner som fascinerede mig, og havde fokus på at bringe mine værdier i spil. Og da jeg i går stod foran denne samling nysgerrige mennesker, var det nemt at videregive, det jeg brænder for.
Efter foredraget kom flere hen til mig og fortalte, at jeg netop havde givet dem ny viden - og at det, jeg fortalte, havde værdi for dem.

Det bekræftede mig i noget, jeg faktisk godt vidste i forvejen. Vi bærer alle på fortællinger og viden, som kan virke banale for os selv - men som har stor værdi for andre.

Så del ud af det du brændere for. Det der fascinerer dig. Det bringer værdi for os andre at blive lukket ind i dit univers fyldt med viden og erfaringer. Og hvis du går op i noget helt andet end dem omkring dig, så er det bare en ekstra bonus. Så har vi mulighed for at se verden fra endnu flere vinkler.

Vi skal bruge vores stemmer og ikke holde os tilbage. Alt for mange af os tror ikke på, at vi virkelig kan bidrage med noget nyt. Men der er ingen andre en dig, som kan forstå verden på præcis din måde. Jeg er klar til at lytte - det, du har at sige, har værdi for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar