torsdag den 3. august 2017

Vær generøs med din tid og din nærvær.

Da jeg i sidste uge tilbragte en masse skøn tid sammen med ca. 36.999 andre spejdere fra nær og fjern, oplevede jeg en samhørighed med vildt fremmede, som jeg sjældent oplever.

Hver gang jeg stillede mig i kø til fx en aktivitet eller bare i toiletkøen, så faldt jeg i snak med andre. Og ikke bare en snak om vejr og vind, men ofte om emner, der har betydning i deres eller mit liv - også engang imellem emner, som nærmest var på filosofisk niveau.

Ja, jeg er klar over, at vi har en fælles interesse, som jo kan være et meget godt udgangspunkt for at møde nye mennesker. Men det handlede om meget mere end det. Spejderlejren skabte nogle gode rammer om vores fællesskab, som vi så var med til at udfylde med en generøsitet af vores tid og nærvær.

Nu sidder jeg hjemme og bliver fyldt med glæde over den gode oplevelse, samtidig med at jeg tænker på, hvordan jeg kan trække den med ind i min hverdag.

Lad os møde hinanden med interesse og nærvær. Næste gang du står ved busstoppestedet, står i kø i supermarkedet eller ser nogle, der leder efter vej, så stop op og snak med dem. Spørg hvordan deres dag har været, eller hvad du kan hjælpe dem med. Lad samtalen udvikle sig. Jeg lover dig, at du vil blive beriget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar