mandag den 28. august 2017

Jeg har også en drøm.

På denne dag i 1963 samledes mere end 200.000 mennesker i Washington D.C. for bl.a. at høre Martin Luther King Jr. tale - en tale som er blevet kendt som "I have a Dream - talen".

King anlagde en positiv vinkel på sin tale, hvor han tog tilhørerne med på en fremtidsrejse til et land med frihed, lighed og en gensidig forståelse. Men han holdt samtidig fast i, at der var noget, der var helt galt i samfundet - noget som ikke kunne eller skulle ties ihjel.

Sådan er det også i dag. Der er ting, som har så stor betydning for dig eller mig, at vi er forpligtet til ikke at tie det ihjel.

Derfor vil jeg bruge dagen på at sige:

Jeg har også en drøm.
Det er en drøm, hvor mennesker mødes i en gensidig forståelse af de andres værdi. Hvor vi mødes i omsorgsfuld venlighed, fordi vi ved, at vi alle er lige, og at alle vores forskelligheder bidrager til at skabe et rigt og alsidigt samfund.

Jeg drømmer om et samfund, hvor børn og unge får lov og mulighed for at udvikle sig i eget tempo - uden at der bliver set skævt til dem, eller vi presser dem ned i kasser, hvor rammerne bliver så snævre, at de risikerer at visne hen.  Hvor de er en værdifuld del af samfundet, ene og alene fordi de er til - og ikke fordi de præsterer på en bestemt måde.

Jeg har også en drøm om en verden, hvor værdier og nysgerrighed leder vejen til udviklende samtaler mellem mennesker, der lever forskellige liv. Samtaler, hvis mål er at forstå hinanden og hinandens ståsted. Hvor vi kan se på hinanden gennem kærlige og anerkendende øjne - som sætter fokus på den enkeltes styrker både i forhold til sig selv og i forhold til fællesskabet.

Derfor siger jeg i dag. Lad omsorgsfuldheden, venligheden og kærligheden gennemstrømme vores verden. Lad forskelligheder, oprigtig nysgerrighed og forståelse trænge ud i selv de fjernest kroge af vores samfund. Og lad os hjælpe hinanden tilbage til den værdibaseret og mangfoldige vej, hvis vi kommer til at fare vildt. Og lad os gøre det med en gensidig tro på, at vi alle gør vores bedste.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar