tirsdag den 29. august 2017

Skaber det værdi?

Jeg er en heldig kartoffel.
Jeg bliver spurgt om, at deltage i mange forskellige projekter, møder og samtaler. Det er en skøn følelse, at alle mulige forskellige mennesker gerne vil have del i min viden, høre min mening eller dele noget med mig. 

Bagsiden af medaljen er, at min kalender hurtigt bliver fyldt til noget nær bristepunktet... altså hvis jeg ikke sige nej tak til at deltage i nogle af de spændende ting, jeg støder på. Jeg tror, at der er mange mennesker, der står i samme situation.
Vi er glade og taknemmelige over, at andre synes,vi har værdi, samtidig med at vi har svært ved at takke ja eller nej til de ting, som vi allerhelst vil.

Mit råd er at lave et lille værditjek. Når en ny mulighed lander på mit bord, prøver jeg at holde det op mod mine værdier. Passer det overens med mine grundlæggende værdier? Hvis det gør, så spørger jeg mig selv, om det passer til de mål, jeg har i livet.  Der efter om det har værdi for andre end mig og dem, der er involveret. Når det er på plads, så kommer det sidste værditjek - nemlig om det skaber værdi for mig, der hvor jeg er i livet nu.

Husk ja-hatten skal kun på, hvis det skaber værdi...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar