fredag den 11. august 2017

Pas godt på de uspoleret talenter.

I disse dage er børn i alle størrelser begyndt på et nyt skoleår.
Især hos de yngste af slagsen lyser forventningens glæde ud af dem - og selvom det ikke er lige så tydeligt for de ældre elever, så glæder mange af dem sig så sandelig også til en hverdag med læring og gode kammerater.

Men det er ikke altid lige nemt at være elev i en skoleverden med mange mål for alt muligt. Især ikke hvis man ikke har lige nemt ved de faglige eller sociale udfordringer, man bliver mødt med.

Jeg har heldigvis aldrig mødt en elev (eller et andet barn for den sags skyld), der ikke havde talenter til at klare sig i livet og i skolen. Jeg har dog mødt mange, som dels skulle hjælpes til at se egne evne eller lære hvordan de evner kunne bruges i skolen, og dels havde brug for tålmodige voksne der sørgede for tid og mulighed for at disse evner kunne udvikles.

Trods den glade forventning ved jeg også, at rigtig mange elever er bange for ikke at slå til i forhold til de krav der stilles. Derfor beder jeg alle lærere og pædagoger i de danske skoler om at have tålmodighed med disse endnu uspoleret talenter. Vis den vejen til videns under, støt dem hvis de er ved at falde - og hjælp dem med at have tiltro til sig selv.

Og de danske skoleelevers forældre beder jeg om at have tiltro til, at jeres børn er i de bedste hænder. Støt op om skolens arbejde i at udvikle jeres barn til den bedste udgave af sig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar