søndag den 5. februar 2017

Sådan kan du finde dine værdier

I går skrev jeg om, hvordan mine værdier har skabt meninger i mit liv. Fordi jeg har så stor glæde af at have arbejdet med dem, ønsker jeg for alle jeg kender (og ikke kender), at de også finder frem til deres værdier. Jeg synes, det vil være en fantastisk investering i dit eget liv. Men der sidder nok mange derude, som ikke ved, hvordan de skal gå i gang.

Kerneværdier

Når jeg omtaler mine værdier, så mener jeg mine kerneværdier. Dem, som har størst betydning for mig, og som jeg ved, at jeg ikke ville kunne leve lykkelig uden. Dvs. at hvis jeg skulle gå på kompromis med dem, ville det have negativ betydning i mit liv. Kerneværdier er lidt som en grundlov. Alle dine andre værdier, dine handlinger og dine beslutninger kan ikke stride imod dine kerneværdier - for så lever du ikke i overensstemmelse med det, som er vigtigt for dig. Vi har ikke super mange kerneværdier, men nogle få, som bl.a. kan dække over flere mindre værdier.
Du behøver nødvendigvis ikke kunne forklare dine værdier i et "fornuftsperspektiv", da værdier meget handler om vores tilgang til livet og vores overbevisninger. Men de skal selvfølgelig give mening for dig. 😉

Find kerneværdierne

Når du skal finde frem til dine kerneværdier, så stil dig selv spørgsmål som fx
  • Hvad gør mig rigtig glad?
  • Hvilke handlinger træder over mine grænser? Og hvad gør, at jeg reagerer på de handlinger?
  • Hvad giver mig energi? Og hvad dræner mig?
  • Hvad gør mig stolt? Og hvad gør mig flov?
Det kan godt være, at svarerene ikke lige kan finders i din hverdag. Måske er du nød til at gå tilbage i tiden og udforske din barndom eller ungdom - tiden før du pressede dig selv ind i kasser med andres forventninger. Luk ned for al det forstyrrende i dit liv og giv dig tid til at lytte til dig.


Udforsk dine værdier

Når du har fundet frem til dine kerneværdier, så skriv dem endelig ned. Hæng dem gerne et sted, hvor du ser dem hver dag. Afprøv dem og find ud af om de er de rigtige. Husk at du sagtens kan ændre dem, det er jo dig, der bestemmer.
Det kan også være, at der dukker mange værdier op, som du gerne vil efterleve. Prøv at finde ud af, om de ikke bliver dækket ind af en anden værdi. Fx er én af mine værdier integritet. Når jeg lever et liv med integritet, så lever jeg tillige et sandfærdigt liv, jeg er til at stole på, og jeg sørger for at gøre tingene på en ordentlig måde. Derfor står der "kun" integritet på min liste og ikke sandfærdighed, pålidelighed eller ordentlighed.

Tag værdierne i brug

Nu har du en liste, som giver mening for dig. Den kan bruges til at være dit kompas, dvs. du bruger den til at bestemme i hvilken retning du vil gå. Hvis en retning ikke giver mening i forhold til dine værdier, så er den ikke rigtig for dig. Listen kan også bruges som dit fyrtårn, som er dit pejlemærke, der hjælper dig udenom de "farlige" skær og sikre at du ikke støder på grund. Listen vil gøre det mere åbenlyst, hvad du skal sige ja til og hvad du skal vælge fra.
Del gerne dine værdier med andre. Bliv nysgerrig på, hvordan de ser dig udleve dem. Og juster din adfærd, hvis andre ikke kan genkende dine kerneværdier ud fra dine handlinger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar