lørdag den 11. februar 2017

Nej, kan være vejen til at passe på dig selv.

Er du god til at pleje og passe på dig selv? Det tror jeg egentlig ikke jeg er. Og rigtig mange af de voksne mennesker jeg taler med, er heller ikke. Flere af dem prøver, men føler ikke, at de har succes med det.

Når jeg taler om at pleje sig selv og passe godt på sig selv, så mener jeg de handlinger, som gør at jeg har det fysisk, psykisk og spirituelt godt. Ikke om jeg har husket at fjerne hård hud fra mine fødder, eller om mit hår får en kur engang imellem. For selvom det kan være dejligt, så rykker det ikke rigtigt ved mit liv.
Det gør plejen af mit fysiske helbred, plejen af min psykiske helhedstilstand og plejen af min spirituelle væren derimod.

Mange af os føler, at vi har så travlt, at vi slet ikke når at være sammen med os selv i løbet af en dag. Og når vi kommer hjem, er der atter masse af forpligtelser eller ting, vi synes vi burde gøre. Jeg ved ikke, hvad der sker hjemme hos dig, men hos mig kunne der ske følgende:
På vej hjem fra en travl arbejdsdag, hvor jeg måske ikke lige har taget tid til frokost, stopper jeg ved bageren. Her køber jeg kager med hjem til min mand og søn. Dels fordi jeg synes, at jeg (og de) har fortjent lidt forkælelse ovenpå en hård dag (jeg er jo også lidt sulten nu), og dels fordi jeg ved, at jeg bliver populær... Kagespisningen (indtaget sammen med en kop kaffe) bliver også til en rolig hyggestund. Hvilket i høj grad forsvarer, at jeg overhovedet købte kagen. Bagefter skal vi i gang med hundeluftning, lektielæsning, madlavning , måske lidt nødtørftig rengøring inden jeg altid lige kan indhente lidt arbejde eller læse noget af det som jeg er bagud med. Alt dette inden jeg sætter mig i sofaen, og ser et eller andet ubetydeligt i fjernsynet. For derefter at gå i seng, hvor jeg hurtigt falder i søvn. Hvilket også er vigtigt, for i morgen har jeg travlt igen.

Sådanne dage passer jeg slet ikke på mig selv. Tværtimod. Og de er ikke enestående - desværre tror jeg mange mennesker lever i en lignede hverdag.

Derfor øver jeg mig i at sige nej. Nej til ting, som vil presse min hverdag endnu mere. Nej til at være andre steder fredag aften, end hjemme med min familie i nærvær og samtale - over et godt måltid. Nej til at skulle lade som om, at jeg ikke har brug for pauser. Og nej til at skulle imponere andre med min effektivitet og formåen.
Nej betyder tilgengæld ja til mig selv og til Lone-tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar