fredag den 3. februar 2017

Ansvarlighed - hvad er det egentlig?

Jeg tænker på mig selv, som et ansvarlig menneske. Men hvad betyder det egentlig at være ansvarlig? Når jeg nu fiser rundt og kalder mig ansvarlig, hvad er det så, jeg gerne vil tage ansvar for? Hvis jeg skal være ærlig, så ønsker jeg slet ikke at have ansvar for alle mulige ting. Jeg ønsker at have ansvar for ting, som jeg kan gøre noget ved. Men ikke for de ting, som er helt uden for min indflydelse.

Måske ligger noget af ansvarligheden i, at jeg gerne vil påtage mig ansvaret for de ting, som jeg netop kan gøre noget ved - og at jeg er klar til at stå for skud for det.

Ansvarligheden handler også om min tilgang til andre og min håndtering af fx problemstillinger. Det er bl.a. her den værdistyret venlighed kommer i spil. Fordi ansvarlighed også omhandler, det jeg giver til fællesskabet - og det jeg trækker fra det.

Gad vide hvor ansvarlige vi husker at være på en ganske almindelig dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar