onsdag den 22. februar 2017

Tænkedag

I dag er det spejdernes Tænkedag. Meget kort fortalt var det i dag spejderbevægelsens stifter Robert Baden-Powells fødselsdag (og faktisk også hans kones). Det er derfor en helt særlig dag, hvor spejderne rundt om i verden har fokus på deres globale fællesskab og bruger tid på at tænke på hinanden og forstå de andres situation.

Jeg har været en del af dette globale fællesskab siden jeg var ca. 8 år gammel. Som barn var jeg meget fascineret af forskelligheder hos spejdere rundt om i verden. Bl.a. det at deres uniformer så anderledes ud, eller at  de lavede noget andet end jeg til deres ugentlige møder. Men i dag er det vores ligheder, der for alvor betager mig.

Spejderbevægelsen tæller næsten 40 mio. mennesker rundt om i verden. Vi bygger på nogle grundlæggende værdier, som frivillige bruger til at udvikle lederskab og færdigheder hos den enkelte og til at understøtte fællesskabet i en større gruppe af børn og unge. Og det gør vi over hele verden.
Hver eneste uge mødes børn og unge mennesker, der ønsker at være bedre beredte til deres liv med voksne, som ønsker at gøre noget ekstra for dem. Selvom rammerne og kulturerne kan være meget forskellige har vi alligevel et fælles mål - at skabe en bedre verden, end den vi har modtaget.

Når jeg møder andre spejdere enten fra Danmark eller fra andre lande, mærker jeg med det samme vores fællesskab. Jeg har bl.a. oplevet at rejse i andre lande, hvor det, at jeg er spejder, har åbnet døre til både spejdermøder, lejre og private hjem. Selv i lille Danmark, hvor fremmede ellers kan være meget reserveret overfor hinanden, nedbryder vores tørklæder også afmåltheden og åbner op for samtaler om bl.a. det, der har betydning for os, eller hvordan vi udlever vores fælles værdier.

Så uanset om du er spejder eller ej, vil jeg opfordre dig til at tænke over det fællesskab du og jeg er en del af - og over hvordan du bedst kan byde positivt ind i det.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar