mandag den 20. februar 2017

Tal ordentligt - og kommuniker med en reel intention

Der har heldigvis gennem længere tid været fokus på, at vi skal tale ordentligt til hinanden. Bl.a. har Call Me's kampagne fået mange af os til at se, hvordan ord kan påvirke vores måde at være sammen på. Det er dog ikke kun ordene, som betyder noget for samtalen. Det gør tonen og intentionen også. De fleste forældre til teenager, ved at tonen i en samtale kan have virkelig stor betydning for, hvordan en besked modtages 😏.

Vi skal tale ordentligt til hinanden, især fordi det er rigtigt hårdt at være modtager af et surt og beskidt opstød, hvor intentionen ikke er at kommunikere, men at sætte en anden på plads.
Sådan en telefonopringning har jeg fået i dag. I kraft af mit job blev jeg ringet op. Jeg var slet ikke forberedt på, at jeg åbenbart i den andens øjne havde gjort noget galt. Eller i hvert fald repræsenterede et system, som han ikke var vild med.
Efter min arbejdsdag officielt var slut ringede telefonen. Manden i den anden ende var vred allerede inden jeg præsenterede mig. Jeg blev helt overrumplet. Jeg prøvede at forstå, hvorfor hans budskab til mig var så stærkt. Men når jeg stillede spørgsmål, var det som om, at jeg gjorde irritationen værre.
Jeg nåede aldrig rigtig at forstå, hvorfor han var vred - altså den bagvedliggende årsag. Det ærgrer mig, da jeg synes, det er vigtigt. Når jeg kan få et indblik i grunden til en andens reaktion, bliver det så meget nemmere for mig at møde dem på en ordentlig måde. Men samtalen efterlod mig med følelsen af, at jeg skulle sættes på plads. Det handlede vist ikke om at skabe dialog eller forståelse.

Derfor er det så vigtigt, at vi husker, at dem vi kommunikerer med også er mennesker. Vi skal bruge ordentlige ord, en ordentlig tone og have en ordentlig intention med vores kommunikation. Som Steve Covey skrev i sin meget berømte bog 7 gode vaner: "Søg først at forstå - dernæst at blive forstået." Det huskeråd kan hjælpe med at undgå mange misforståelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar