lørdag den 18. februar 2017

Hvem kom til at have betydning i dit liv?

Jeg har stort set altid vidst, at nogle mennesker i mit liv, har haft stor betydning for mine valg og mine interesser. Her mener jeg ikke kun mine forældre og min nære familie. Men fx alle de dygtige og engagerede historielærere jeg har haft, som alle har givet mig en forkærlighed for faget. Eller den spejderleder jeg havde, da jeg var 10-12 år gammel, som altid troede på mine evner. Hvilket ikke bare betød meget for mig dengang, men så sandelig også betyder noget i dag. Ikke mindst i min tilgang til børn og unge mennesker, hvor jeg også prøver at få dem til at tro på deres egne evner. Jeg kunne nævne så mange flere skønne mennesker her, som på mange måder har bidraget positivt til mit liv. Jeg håber, at du også har det på samme måde.

Ikke alle er betydningsfulde på den gode måde

I samtale med en god veninde, som også er coach, blev jeg dog opmærksom på, at ikke alle mennesker, som har haft betydning for mig, har gjort en positiv forskel. Jeg har aldrig ønsket at til vælge dem som rollemodeller.Ikke at jeg tænker, nogen af dem har ønsket at være direkte negative eller har ønsket at skade mig. Deres måde at være på, har desværre bare gjort, at jeg har handlet efter deres overbevisninger, måske for at modbevise det de sagde eller for at ikke stå i samme situation igen.
Selvom jeg ser mig selv som en intelligent kvinde stammer en del af mine overbevisninger fra et naiv barns synspunkt.

Den negative betydning

I mange år har jeg bl.a. opfattet mig selv, som grimmere og mindre tiltrækkende end gennemsnittet, netop fordi jeg som et naivt barn engang blev fortalt, at jeg var grim. Det har påvirket mit syn på mit eget ydre, noget som stadig arbejder med at få en anden holdning til.
Det var i lang tid også vigtigt for mig at blive opfattet som klog. Måske fordi jeg som barn havde svært ved at lære at læse. Jeg ved det ikke helt, men følelsen fulgte mig helt op i voksenlivet, endda til et godt stykke tid efter min universitetsuddannelse. Den opfattelse har jeg dog heldigvis næsten smidt væk.
I selskab med bestemte mennesker i mit liv indtager jeg også det lille naive barns rolle, hvor jeg ikke føler mig ligeværdig eller betydningsfuld. Selvom jeg med min intellekt godt ved, at sådan hænger tingene ikke sammen mere, så gør det alligevel følelsesmæssigt.

Jeg tror ikke på nogen måde, at mine oplevelser er unikke. Jeg tror, at vi alle har dem, og at vi alle er i risiko for at lade os styre af disse oplevelser, og de følelser der blev plantet i os.

Fjern deres betydning

De mennesker - deres ord og holdninger - som vi gav så stor betydning i vores liv, skal de virkelig bestemme vores syn på os selv og vores egne muligheder? Igen kan jeg intellektuelt hurtigt svarer nej. Men hvordan får jeg mine følelser med på ideen?

Det første skridt er at erkende, hvordan tingene hænger sammen. Vi kan ligesom ikke ændre på noget, som vi ikke vil erkende eksistere. Når vi har gjort det, må vi dykke ned i, hvad det egentlig handler om. Hvilke handle- eller tankemønstre har jeg, som ikke passer til den jeg gerne vil være? Og hvor har jeg fået dem fra? Jo mere vi belyser den problematik vi oplever, jo bedre forstår vi, hvad den handler om. Samtidig oplever jeg også, at det kommer til at virke fuldstændig absurd , at vi i den grad lader fortiden bestemme.
Når de første trin er på plads, så må vi give os selv nogle nye overbevisninger. Prøv at se dine alle de gange, hvor du har haft medgang indenfor de områder, hvor du før har været usikker og har følt dig mindre end. Fx oplevede jeg gennem mine forskellige uddannelser, at nogle gange vidste jeg mere om et emne end andre, og andre gange vidste de andre mere end mig. Det gjorde mig hverken speciel klog eller speciel dum. Jeg var som de fleste studerende. Langsomt begyndte jeg, at fortælle mig selv en ny historie. En hvor jeg også huskede at have fokus på mine succeser.

Du har betydning i dit liv

Jeg er taknemmelig over, at mange positive mennesker har gjort ting, som har betydet noget i mit liv og for mine valg. Men når alt kommer til alt, er jeg jo den mest betydningsfulde person i mit liv - ligesom du er i dit liv.
Det er på tide at løfte ansvaret fra det lille naive barn og påtage os en voksenrolle i forhold til vores valg og vores syn på os selv. Så lad os sammen sætte os i førersædet i vores liv og bestemme retning, rute og relevans.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar