lørdag den 4. februar 2017

Find dine værdier

Forleden fortalte jeg om, hvordan jeg ville være værdistyret venlig. Jeg håber, at mange af mine medmennesker vil følge mit eksempel, så vi kan mød hinanden på en ordentlig måde uden at gå på kompromis med os selv.

Men hvis vi skal kunne være værdistyret, er vi nød til at dykke ned i vores værdier. Min erfaring er, at rigtig mange slet ikke kender deres værdier, eller hvad de lader sig styre af. Det, synes jeg egentlig, er lidt trist. Mine værdier skaber nemlig mening i mit liv bl.a. gennem mine handlinger og den værdiskabte mening giver mig følelsen af lykke, samhørighed og af at have et større formål med mit liv.

Jeg mener ikke, at vi skal have en lang liste af værdier, men vi skal derimod finde frem til nogle få grundlæggende værdier, som har betydning i alle dele af vores liv. Værdierne skal dels væres vores kompas og dels vores fyrtårn. Forstået på den måde, at værdierne er dem vi bruger til at finde retning i vores liv. Uden dem kan vi ikke sætte et holdbart og helhjertet mål, som er værd at stræbe efter for lige netop dig eller mig. Værdierne er samtidig det, som giver os meningen tilbage i en til tider kaotisk verden - og hverdag, hvor tusindvis af indtryk, påvirkninger og krav hele tiden rammer os. Med værdierne som pejlemærke bliver det nemmere at sortere i, hvad der er vigtigt, hvad der er knap så vigtig - og ikke mindst hvad der er fuldstændigt uvigtigt!
Værdierne er desuden det grundlag, du kan bruge til at udvikle dig selv som menneske. Der hvor du kan finde tilbage til kernen af dig selv. Hvor titler, position, succeser og fejltagelser ikke har betydning, men dog kan skabe en mening i kraft af værdierne.

Så brug tid sammen med dig selv og find frem til dine værdier. Det vil måske tage dage - måske år. Men det er en investering i dig selv, som kunne være den gave, du ikke vidste, du ønskede dig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar