søndag den 26. februar 2017

Inden du kommunikerer, så spørg: Hvordan, Hvad og Hvorfor


Jeg har nok ry for at snakke meget... Men jeg prøver virkelig på at tie stille i store dele af tiden og lytte i stedet for. Dels fordi jeg ikke synes, at jeg er så interessant at lytte til, som jeg syntes for bare få år siden. Og dels fordi jeg er meget interesseret i mine medmennesker og deres syn på livet.

Det betyder dog ikke, at jeg ikke kommunikerer. (Hvilket heller ikke kan lade sig gøre...) Faktisk bruger jeg rigtig meget af min tid på at kommunikere. Hvor mit yngre jeg nok mere bare snakkede, så har jeg i dag stor fokus på, hvordan, hvad og hvorfor jeg kommunikerer.

Det kan lyde som om, at jeg aldrig bare lader en samtale flyde. Men sådan er det heldigvis ikke. Forskellen er mest, at jeg ikke snakker for at snakke, men for at fremme kommunikationen med andre. Jeg ønsker ikke bare at fortælle om mig selv eller mine oplevelser for at virke interessant. Jeg deler ud af mit liv og mine erfaringer, hvis jeg synes, det kan give mening for andre eller for vores relation.

Når jeg har fokus på hvordan jeg kommunikerer, tænker jeg bl.a. over om det er det rigtige tidspunkt at sige, det jeg vil sige. Eller om jeg skal sige det i enerum eller som fællesbesked. Her arbejder jeg ofte ud fra mine værdier.
Hvad jeg kommunikerer handler om indholdet af mit budskab. Jeg overvejer tit, at andre jo ikke ved, hvad der foregå i mit hoved - og hvis vi skal forstå hinanden, er jeg nødt til at forklare mig, så på en ordentlig måde.
Hvorfor jeg kommunikerer handler rigtig meget om de mål, jeg har med samtalen. Det kan fx være at jeg gerne vil dele mine synspunkter eller forklare en opgave. Inden jeg snakker med andre, prøver jeg at huske på, hvad formålet er - og fjerne alt det overflødige.

Disse fokuspunkter bruger jeg naturligvis også i min forståelse af andres kommunikation med mig. Det er især vigtigt for mig, hvis jeg synes, at kommunikationen er svær. Så prøver jeg at forstå den andens hvordan, hvad og hvorfor. Jeg vil ikke påstå, at det løser alle misforståelser - men det tager mig et langt stykke af vejen.

Forhåbentlig vil de tre spørgsmål gøre dine samtaler mere værdifulde og betydningsfulde - og ikke mindst giver dine samtalepartnere end oplevelse af at blive taget seriøst.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar