onsdag den 31. januar 2018

Gå på opdagelse efter lighederne.

Jeg plejer at sige, at vi skal snakke med nye mennesker længe nok til at finde ud af, at vi er i familien. Og selvom det ikke lige skulle være tilfældet, så i hvert fald længe nok til at finde fælles interesser.

For selvom jeg nyder at opdage menneskers forskelligheder og nuancer, så er det egentlig vores ligheder og fælles interesseret, der fascinerer mig. Det er noget smukt i, at vi trods alle de modsætninger og den ufred, der også findes i verden - er noget særligt mellem mennesker, der binder os sammen.

Prøv at forestille dig, at du er inviteret ud til nogle venner sammen med en flok mennesker, du ikke har mødt før. Din opgave er denne aften at finde noget, I har til fælles.
Måske har I besøgt nogle af de samme lande. Det kan være, at I har interesse for musik - dog forskellige genrer. Har I en kollega, som altid spreder godt humør omkring sig? Har I læst nogle af de samme bøger eller forfattere?
Mulighederne for at finde noget I har tilfælles er uendelige - og det er glæden ved det egentlig også.

For selvom den, jeg snakker med, ikke lige har samme musiksmag som mig, så har vi måske en fælles glæde ved at lytte til musiktekster, som rører os. Eller måske har vi læst forskellige forfattere, men stadig haft en fascinationen af at læse mange bøger af den samme forfatter.

Det kræver oprigtig nysgerrighed overfor den andens syn på livet og interesser. Og en oprigtigt vilje til selv at dele noget, I kan have tilfælles. Jeg er dog sikker på, at når du prøver det af, vil du opleve en glæde over at være en del af et nyt fællesskab, en samhørighed med dine medmennesker og en ny forståelse for ikke bare andres liv men også dit eget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar