søndag den 4. juni 2017

Generationernes gensidige glæder

Tilbring til sammen med mennesker fra en anden generation end dig, det er berigende på mange planer.

Jeg har især gennem mit frivillige engagement i spejderbevægelsen haft mange muligheder for at arbejde tæt sammen med mennesker, der enten har en alder, hvor de tilhører mine forældres generation eller tilhører mine børns generation. Jeg har ofte fået skubbet til min forestilling om verden, eller om hvordan vi jo alle ved at tingene er. Og vi må ikke lade os narre til at tro, at det kun er dem, der er ældre end os selv, der kan lære os nye ting. Jeg har ofte haft AHA-oplevelser, fordi selv forholdsvis små børn har fortalt mig, hvordan verden så ud fra deres vinkel.

Jeg sørger ofte at arbejde sammen med dem, der kommer fra en anden generation end mig. Vi har så meget at lære om livet fra dem, der har oplevet andet end os selv. Derfor synes jeg også, at vi skal dyrke de gensidige glæder mellem generationerne - ikke mindst i vores egen familie. Hvis du er så heldig, at der er flere generationer, du har mulighed for at være sammen med, så nyd det.

I dag tilbragte mine teenagerbørn det meste af dagen sammen med deres næsten 80 årige morfar på et veteranmotorcykel-løb. Det giver dem mulighed for at lære hinanden at kende på en helt anden måde, end hvis de kun var sammen med ham til fx middag. De kan dele deres forskellige interesser og oplevelser, samtidig med at de får nye indtryk sammen.

Så inviter generationerne ind i dit liv. Lyt til deres holdninger, oplevelser og syn på livet. Vær nysgerrig og åben - og del endelig ud af dit eget liv.




Liv, Roar og deres morfar på vej til nye oplevelser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar