torsdag den 28. december 2017

Kan vi ikke bare droppe kønsstereotyper?

Hvordan er en “rigtig” pige eller en “rigtig” dreng?
Altså jeg ved det ikke, men jeg har mødt mange mennesker, som åbenbart ved det. De udtaler sig i hvertfald om, hvorvidt drenge og piger i deres omgangskreds er “rigtige”. Det er udtalelser som: “Han opfører sig, som en rigtig dreng” eller “Man kan straks se, at hun er en rigtig pige”.

Selvom jeg helt sikkert ikke ved, hvordan en rigtig pige eller dreng ser ud eller opfører sig, så er jeg alligevel ret sikker på, at opførslen ikke er biologisk bestemt. Jeg er også ret sikker på, at det er vores kultur, vores opdragelse og vores tilgang til de forskellige køn, som gør forskellen.

Jeg synes altså ikke, vi kan være bekendt at sætte kønnene i bås. For hvad sker der, når vores drenge og piger ikke lever op til de fordomme og stereotypiske forstillinger, vi har om kønnene? Er de så ikke “rigtige” mere? Og hvordan ser en forkert pige eller dreng så ud?

I mit liv har jeg aldrig mødt et forkert barn, men jeg har heldigvis mødt mange forskellige slags børn - både piger og drenge.

Lad os nu lade de børn være præcis dem de er. Og når vi nu er i gang, kan det jo også gælde for os voksne.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar