mandag den 25. december 2017

Glæde ved at give.

Juledag er mange steder blevet brugt til at gøre status over de gaver, som vi blev givet i går aftes. Vi har haft mulighed for at se gaverne nærmere an. Hvad var det egentlig, andre havde tiltænkt os?
Jeg sidder også lige nu og nyder de gaver, jeg fik.

Men nok så dejligt det er at få gaver, så er det for mig skønnere at give dem. Og det er jeg ikke alene om. Flere forskere peger på, at mennesker generelt oplever større glæde ved at give end ved at modtage.

For mig handler glæden meget om at lytte til de ønsker, mine nærmeste kommer med igennem året, for derefter at finde lige præcis noget, som er lige dem, eller lige det de har brug for. Og det handler på ingen måde om en forbrugsfest - tværtimod. Jeg er meget økonomisk i min tilgang til gaver. Det handler om at have modtageren i tankerne og have tålmodighed i min søgen efter gode gaver.

Jeg er heldig at være omgiver af mennesker, der virkelig sætter pris på det, jeg giver dem - og de tanker der ligger bag.
Så en stor del af min juledag er brugt på at glæde mig over gavemodtagernes begejstring.

Hvilken glæde ved at give har du oplevet i denne jul?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar