tirsdag den 12. december 2017

Alle børn har brug for én, der vil kæmpe for dem.

Læreren Rita Pierson fortæller i én af mine yndlings TED Talks (https://www.ted.com/talks/rita_pierson_every_kid_needs_a_champion) om, hvordan det kan forandre et barns liv og læring, når barnet er omgivet af mennesker, som tror på ham eller hende.

Grunden til at jeg er helt enig med hende og vild med det, hun siger, er at jeg både på egen krop har oplevet, hvad positive forventninger til mig og mine evner, samt gode relationer mellem lærere og mig har gjort af forskel - og at jeg har oplevet det at kunne gøre samme forskel for en masse børn og unge.
Og det er der et stort behov for - altså nogle der virkelig kæmper for børnene. Nogle der tror på deres evner - og på alt det fanatiske de kan blive.

Den person kan sagtens være dig. Du behøver ikke at være lærer eller pædagog for at gøre en forskel for et barn. Selvom det selvfølgelig er jobs, som gør det nemmere.
Alt hvad du behøver er at se det bedste i barnet, forstille dig hvordan hun eller han kan udfolder alle sine evner, og hjælpe dem med at være den bedste udgave af sig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar