fredag den 22. september 2017

Hvor er du på vej hen?

Det siges, at de fleste af os bruger mere tid (og energi) på at skrive indkøbssedler eller planlægge ferier, end vi bruger på at planlægge vores liv. Vi svømmer omkring i livet uden egentligt mål. Ikke forbi vi ønsker det, men forbi vi ikke tager os selv alvorlig nok til at planlægge, hvad vi vil.

Hvis nogle har en plan, så er det ofte en karriereplan. Og selv der må jeg konstatere, at jeg ikke kender mange med sådan en. Desuden er karrieren forhåbentlig kun en lille del af vores liv.

Jeg er ikke fortaler for, at vi skal have fastsatte mål, som vi enten når eller ikke når. Men en retning i livet, som kan guide vejen, vi ønsker at gå, kan være til stor glæde.
Når vi selv sætter en retning, får vi indflydelse i vores liv på en helt anden måde, end hvis vi følger andres retning.

Så find dine værdier frem. Hvad har betydning for dig? Og hvordan kan det udleves?
For mig har det bl.a. betydning, at jeg har et godt familieliv og at jeg arbejder for, at mennesker mærker deres egen værdi, samt at vi sammen skaber nogle stærke fællesskabet, hvor vi kan udvikle os. Det har været mine pejlemærker igennem mange år. Jeg har en forestilling om, hvordan disse pejlemærker udlever sig i mit liv, og de hjælper mig med at bestemme, hvilke projekter (inkl. mit arbejde) jeg vil sige ja eller nej til.

Nu hvor weekenden står for døren, kan du sætte tid af til dig og dit liv. Spørg dig selv:
Hvor er jeg på vej hen i dit liv?
Og hvilken retning viser mine værdier mig?

Svarene vil måske ikke komme med det samme, men når de dukker op, vil de hjælpe dig ind på en gladere og mere tilfredsstillende vej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar