torsdag den 21. september 2017

Freden i dag

I dag er det FN's International Fredsdag (www.un.org/en/events/peaceday/). Mere end 1.5 mia. af klodens 7.5 mia. mennesker lever i en hverdag med krig eller vold.
Desværre er er samtidig rigtig mange andre, der lever i fredelige omgivelser, men som på mange måder stadig lever i ufred. Ufred bl.a. kommer fra misforståelser, sårede følelser eller gamle historier.

Når jeg ser nyheder og får serveret billeder fra verdens brændpunkter, så kan problemerne virke så overvældende, at min personlige indsats ikke ville skubbe meget til det store billede. Men når jeg ser ufred mellem mennesker i deres hverdag - og også i mit eget liv, så kan jeg ændre mere, end jeg egentlig er klar over.

For freden starter med os selv. Som Gandhi sagde, må vi selv være den forandring, vi ønsker at se i verden. Hvis vi alle 7.5 mia. gør en helhjertet indsats for at skabe fred for og mellem vores medmennesker, ville vi kunne forandre verden hurtigere og mere positivt end nogensinde før i historien.
Vi er jo sammen om dette projekt livet. Og det skal kunne mærkes på den gode måde. Vi skal stå sammen - tæt sammen. Når vi møder hinanden tæt på, forsvinder forskelle, uligheder og fordomme. Tæt på kan vi snakke om det, som betyder noget for os, det vi er bange for, og det vi kæmper for. Tæt på er vi bare mennesker, som prøver at skabe et godt liv for os selv og vores kære.

Så sæt dig ned og tal med dine medmennesker i dag. Kig dem i øjnene og del din verden med dem. Mød dem med et åbent sind. Du har større betydning for verdensfreden, end du måske tror.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar