fredag den 15. september 2017

Bedre end sidste år.

Jeg ved ikke hvordan jeg klare mig i sammenligning med andre mennesker... For jeg ved jo ikke, hvordan det er at være dem, eller hvad det kræver af dem at leve det liv, de gør.
Men jeg ved, hvordan jeg klare mig i sammenligning med mit yngre jeg.

Vi har desværre skabt et samfund, hvor vi hele tiden måles og vejes. Hvordan klarer vi os i forhold til andre lande? Hvordan klarer det ene firma sig i forhold til et andet? Og hvordan klarer vi os som mennesker i forhold til dem omkring os? Og i sådan en sammenlign vil der altid være nogle tabere...

Det er usundt for både os og samfundet, at vi har et overdrevet fokus på noget, som kun kan måles her og nu. For måske lever jeg ikke op til kravene i dag, men næste år ser det helt anderledes ud.

Desværre ser jeg rigtig mange mennesker - ikke mindst de helt unge- der tyngdes af kampen om ikke at være blandt taberne. De halser efter i håb om, at de en dag indhenter kravene. Og selvom de udvikler sig og bliver bedre til mange ting i livet dag for dag, kommer de aldrig til at score højt på samfundets måltavle.

Vi kan ikke være bekendt at behandle hinanden på den måde. Det må stoppe, og det er op til hver enkelt af os at ændre synet på hinanden. Så stop med at sammenlign dig selv med andre - og giv dine medmennesker samme frihed. Fokuser på menneskers udvikling og glæd dig over, at du og jeg er bedre end sidste år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar