onsdag den 20. september 2017

Hug en hæl og klip en tå...

Hvordan ser din kalender ud? Er den fyldt op med aftaler? Hvis den ligner min, så er den rimelig booket. Faktisk ofte så meget, at jeg "hugger en hæl eller klipper en tå", dvs. gå tidligere fra et møde eller kommer lidt senere til en aftale - for at få tid til det hele. Problemet med den strategi er bare, at jeg netop ikke har tid til det hele - og derfor ofte kun er tilstede halvt...

Det egentlige problem ligger ikke i at gå glip af slutningen på et møde, hvor der måske alligevel ikke skete noget revolutionerende. Problemet ligger i, at jeg mentalt også hele tiden er på vej et andet sted hen. Derfor er jeg ikke nærværende.
Når vi laver sådanne kalenderøvelser, giver vi købt på nærværet og integriteten. Det er ikke bare fysisk, at vi er her og der og allevegne. Det er vi også mentalt, og det påvirker vores forhold til vores medmennesker. Vi prøver at nå det hele, men nå i virkeligheden slet intet af det...

Derfor skal vi finde nej-hatten frem. Vi skal have modet til at sige nej til invitationer og mødeind-kaldelser - især dem der ikke giver mening eller værdi (hvilket desværre nok er en hel del).
Hvis det ikke giver mening at deltage i et møde, skal vi helt lade være - og i stedet bruge vores tid der, hvor vi gør en forskel - og på en måde, hvor vi og andre kan mærke det. Vi skal bruge vores tid ordentligt. Det skylder vi ikke bare os selv, men også vores medmennesker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar