søndag den 29. oktober 2017

Vi lærer ikke alene.

Du er aldrig alene!

For selvom jeg er stolt af den måde, som jeg har udviklet mig som person. Og selvom  jeg er på ingen måde kommet sovende igennem den proces. Så har jeg overhovedet ikke gjort det alene.
Der har naturligvis været tider, hvor jeg har været nødt til at kigge dybt ind i mit indre og stille mig selv nogle alvorlige spørgsmål - i enerum. Men alt omkring disse stunder har været i et læringsfællesskab med andre.

Min udvikling har indeholdt mange forskellige dele. Dele der har handlet om personlig indsigt,  faglig viden, håndtering af følelser og mine reaktioner, menneskekundskab og -forståelse, ledelse og meget mere.

Udvikling og det vi lærer i den proces kan udefra nemt ses som noget, vi gør alene, men det er så meget mere.

Vi er ikke alene i læring og udvikling. Til trods for at jeg selv har ansvaret for at ville lære noget nyt, og ansvar for at bruge det jeg lærer, så er jeg ikke alene om processen. Det gør en kæmpe  forskel. Det betyder, at vi har andre at læne os op af, spørge til råd, få feedback fra og at fejle sammen med - hvilket også betyder, at vi sammen kan hjælpe hinanden op igen, når det bliver nødvendigt.

Hvis vi sætter mere fokus på det  læringsfællesskab, tror jeg mange vil have mere mod til at lære noget nyt og måske noget helt anderledes. Vi vil også møde hinanden på en anden og mere positiv måde, hvis vi ved, at de er en del af vores udvikling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar