torsdag den 5. oktober 2017

Har jeg for travlt til dig?

Jeg har ofte tænkt over, hvad det gør ved os når vi hele tiden har travlt. der er heldigvis en del forskning, som kan gøre os klogere. Men egentlig er det lige så interessant, hvad vi selv synes, at det gør ved os... og ved vores forhold til andre mennesker.

Helt personligt ved jeg, at jeg har svært ved at forholde mig til, hvad du siger til mig, når jeg har for travlt. Nogle gange kan jeg nærmest blive irriteret over, at du forstyrrer mig... Og sådan ønsker jeg slet ikke at være, så jeg går på kompromis med mine grundlæggende værdier - for at vælge at have travlt.

For travlhed er langt hen af vejen et valg. Hvor travlt jeg har på vej ud af døren om morgen, styres meget af, hvornår jeg står op. Hvor travlt jeg har i løbet af dagen, styres meget af, hvad jeg siger ja (og nej) til. Hvor travlt jeg har i mit liv, styres meget af, hvilke overordnet valg jeg tager.

Og selvom jeg godt ved, at det ikke virker så nemt, når man står midt i al travlheden, så kan vi altså vælge mere til og fra. For det gør noget kedeligt ved os - og ved vores forhold til andre. Det er bare så ubehageligt at føle sig til besvær i andres travlhed.
Jeg kan vælge derfor, hvordan jeg møder andre i min travlhed.

Jeg kan vælge at lytte (sådan oprigtigt), når jeg siger, at jeg lytter.
Jeg kan vælge at sætte mit fysiske tempo ned, så du ikke føler, at jeg nærmest løber væk fra dig.
Jeg kan vælge at sige "vent lidt", hvis jeg har brug for det, for at kunne give dig opmærksomhed.
Jeg kan vælge at kigge dig i øjnene, når vi taler sammen...

Selvom det kan lyder, som om jeg ændrer det hele for dig - så ved jeg, at det virkelig vil gøre en forskel for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar