mandag den 9. oktober 2017

Drøm løs og drop løs

Jeg møder mange mennesker, der ikke helt ved, hvad de drømmer om. Sådan har jeg selv haft det. Mest fordi at når jeg sagde mine drømme højt, så blev de tit skudt ned af andre - eller af mig selv. Så var det bare nemmere at holde om med at sige drømmene højt. Og til sidst var det ligesom om, at de slet ikke dukkede op mere...

Måske drømmer vi ikke af frygt for at virke selvglade. Fx når vi drømmer om en sangkarriere - og frygter, at en eller anden vil sige noget i retningen af: "Hvordan kan du overhovedet drømme om det med din stemme?"
Eller også drømmer vi ikke fordi, vejen til drømmene virker alt for uoverskuelige. Eller fordi vi måske ikke er sikre på, at vores drøm virkelig er vores drøm...

Heldigvis er mine drømme kommet igen - og jeg dyrker også drømmeriet temmelig meget. For drømmene er vigtige. Det fortæller os noget om, hvad der egentlig har betydning for os. Om ikke andet så kan de vise os en retning. Vi må bare ikke låse os så fast på drømme, som så ikke kan laves om.
Jeg synes, vi skal drømme løs - om alt muligt både seriøst og fjollet. Vi skal drømme stort og småt. Vi skal have så mange drømme, at vi ved, at de ikke alle sammen vil blive til noget - og så skal vi være villige til at droppe dem igen. Drop alle dem, som ikke giver dig mening.
Jeg drømte fx på et tidspunkt om at kunne tale spansk - flydende. Det gider jeg ikke investere tiden i lige nu. Jeg drømte også engang om at vinde en frisørkonkurrence, men så kom der en masse andre muligheder ind i mit liv - og den drøm blev så uinteressant for mig.
Det kan være enormt befriende at droppe drømmene - for så er der åbnet op for nye muligheder.

Men de drømme der bliver hængende - dem skal du lytte til. De skal få lov at vokse og udvikle sig. Du skal forfølge dem lige så længe de giver mening.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar