mandag den 23. oktober 2017

Den energi jeg giver til min mor.

Tag venligst ansvar for den energi, som du bringer med dig ind i dette rum.

Det citat har levet i mit baghovedet i mange år. Lige siden at jeg så en udsendelse om en læge, der pludselig selv var blevet patient efter et slagtilfælde. I den forbindelse mistede hun i en periode evnen til at tale og kunne derfor ikke kommunikere på sædvanligvis med omgivelserne. Det betød bl.a. at hun lagde mere mærke til den energi andre bragte med ind til hende - hvilket ikke var så positivt.

Det var en betydningfuld påmindelse for mig. Den energi vi bringer med os er nemlig temmelig vigtig, især hvis vi omgiver os med mennesker uden ord. Hvilke jeg gjorde i dag.

Jeg besøgte min mor, som pga. demens ikke har mange ord tilbage - og slet ikke sammenhængene sætninger. Hun blev glad for at se mig, og som (næsten) altid sørgede jeg for at parkere tristheden over at have “mistet”, den hun var, udenfor. For hendes dag bliver ikke bedre af mit dårlige humør. Og det gør min dag jo heller ikke...
Så jeg fyldte tiden med smil, sang og en glæde over, at hun er min mor - hvilket jeg fortalte hende mange gange. Jeg ved godt, at det slet ikke er sikkert, at hun forstår mig. Men jeg er sikker på, at hun kan mærke den god energi og den gode stemning.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar